måndag

Sjätte december

En vitmålad sten bland fimpar och skräp i Kungsträdgården. Texten säger här dog en ung människa i en trafikolycka. Minnet bär vi med oss. Det där att man kan föreställa sig det som inte finns i sinnevärlden, det är människans unika förmåga.
Fordom dags tänkte man att skillnaden mellan människa och djur bestod i att människan visade sin mänsklighet genom att kontrollera de biologiska krafterna. De religiösa profeterna uppskattade tanken. Det tar sig tre uttryck: död, hår och sex.
Under århundradenas gång har döden hottats upp med nya påfund som paradis och helvete. Håret, och skägget, det som än i dag är hårdvara i voodoo-religioner, det ska klippas på ett visst sätt, eller inte visas, eller skalas av helt, eller vara si eller så långt. Sex ska utföras enligt en föreskriven mall. Inte djuriskt. Det var det som var motsatsen. Djävulen i gamla tider var alltid en blandning mellan djur och människa. Svans, horn, bockfot.
Att använda 'djuriskt' som förnedringsterm är en tankeslinga från äldre tider. En världsuppfattning som började försvinna i Europa då läskunnigheten ökade. Men obildade människor finns det i våra dagar.
En morgon rakar jag mig och lyssnar till radion. Morgonandakten 11 oktober detta år. Den sköts av en viss Sadeta Fejzic Memic. Hon säger det rak på sak: Djuriska lustar förgiftar hjärtat och låter de mörka sidorna ta över.
Då blev jag klarvaken. In i mitt badrum klev det, där jag för övrigt stod så naken som en människa kan bli, en världsuppfattning med rötterna i den gamla tiden då man trollade med hår och naglar.
Jag rakade mig färdigt och tänkte: kan man ens diskutera med såna här underliga människor som gett sig den på att någon tänkt ut alla sannningar som går att tänka ut långt innan ens radion de talar i var uppfunnen.
Hur bemöter man såna här människor som - ungefär - sänker sig till en 'djurisk' nivå genom att aldrig
våga ifrågasätta sin egen uppfattning? Såna människor finns inom alla religioner, liksom hyggligt folk som läser texterna med en god portion sunt förnuft.
Tja, vad gör man annat än skattar åt såna här stackare som
trott sig se ljuset. Världen är nog lite mer komplicerad än vad de tror.

Inga kommentarer: